...
Search
Close this search box.

سیستم آموزشی آلمان

سیستم آموزشی در آلمان

آشنایی کامل با سیستم آموزشی آلمان برای تمامی مهاجرینی که قصد دارند در کالج های آلمان تحصیل کنند یا فرزند خود را به مدرسه بفرستند، حیاتی و ضروری می‌باشد. نظام آموزشی آلمان از قانون اساسی تصویب شده Grundgesetz پیروی می کند. 16 ایالت موجود در آلمان براساس همین قانون، سیستم آموزشی مجزایی را در تمامی سطوح ارائه می‌دهند.

سیستم آموزشی در مدارس آلمان همانند کشورهای غرب اروپا دارای قوانین و اصولی می‌باشد.‌ سیستم آموزشی آلمان در هر ایالت از لحاظ زمانبندی سال‌های آموزشی باهمدیگر تفاوت هایی دارند؛ اما تمامی مدارک صادر شده از هر ایالت و شهر آلمان یکسان بوده و در سراسر آلمان معتبر و دارای ارزش هستند. در تمامی ایالت‌های آلمان دولت این کشور رفتن به مدرسه را برای کودکان، نوجوانان و جوانان در سنین مشخص شده اجباری کرده است.

مهاجرین در کشور آلمان باید از شرایط تحصیل و تمامی ابعاد گوناگون نظام آموزشی این کشور مطلع باشند، به همین خاطر در این مقاله سیستم آموزشی آلمان را به طور جامع توضیح خواهیم داد.

 

اجباری بودن مدرسه در نظام آموزشی آلمان!

بر اساس قوانین آموزشی تصویب شده در کشور توسعه یافته آلمان، تمام ساکنین آن باید از سنین ۶ الی ۷ سالگی برای شروع تحصیل در مدرسه ثبت نام کنند و حداقل تا کلاس نهم به صورت اجباری به تحصیل بپردازند.‌ افراد مقیم در آلمان که این کشور را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند، باید تابع قوانین باشند و کودکان خود را از سنین مشخص شده به مدرسه ببرند.

در آلمان والدینی که کودکان خود را به مدرسه نفرستاده‌اند، موظف هستند به نهادهای دولتی یا سازمان‌های موجود در این کشور جریمه‌های سنگین بپردازند. علاوه بر آن باید دلیل کار خود را به طور کامل توضیح دهند. کودکان با ۶ سال سن و یا بیشتر، باید توسط والدین در یکی از مدارس‌ ( Grundschule ) دولتی یا غیر دولتی آلمان ثبت نام کنند.

دانش آموزان حدود ۴ الی ۶ سال باید در مدارس ابتدایی آلمان تحصیل کنند که بستگی به قوانین آموزشی ایالت محل سکونت آنها دارد. نمرات دانش آموز در مدارس ابتدایی و ارزیابی‌های معلمان از او مشخص می‌کند که در چه دبیرستانی به ادامه تحصیل بپردازد.

بعد از گذراندن مقطع ابتدایی، دانش آموز با توجه به نمرات و استعدادی که داشته در مدرسه مناسبی برای مقطع متوسطه ثبت نام خواهد کرد. با مقایسه نظام آموزشی ایران و آلمان متوجه خواهید شد که در کشور آلمان نیز، مدرک دیپلم ( Abitur ) بالاترین مدرک تحصیلی در مدارس این کشور محسوب می‌شود.

 

سیستم آموزشی آلمان

مقاطع تحصیلی در کشور آلمان

در سیستم آموزشی آلمان تمامی افراد موظف هستند از سنین ۶ الی ۱۵ سال در مقاطع مهد کودک، ابتدایی، دبیرستان و آموزش عالی به تحصیل بپردازند. در ادامه مطلب مدارس و مقاطع تحصیلی موجود در کشور آلمان  به طور کامل معرفی می شود.

• پیش دبستانی kindergarten

از سنین ۳ الی ۶ سال خانواده‌ها می‌توانند در آلمان به شکل اختیاری کودکان خود را در مقطع پیش دبستانی ثبت نام نمایند. کودکان تازه مهاجرت کرده به کشور آلمان در این مهد کودک‌ها با فرهنگ و زبان آلمانی در حین بازی کردن آشنا می‌شوند.

• مدارس ابتدایی grundschule

از سنین ۶ تا ۱۰ سال تمامی کودکان باید در مقطع ابتدایی در کشور آلمان به صورت اجباری تحصیل کنند. دو سیستم آموزشی متفاوت در کشور آلمان شامل ۵ روز در هفته یا ۱۸۰ روز تدریس در کل سال و ۶ روز در هفته یا ۲۸۰ روز در کل سال می باشد. تمامی دانش آموزان در حدود ۲۰ الی ۲۹ کلاس در طول هفته در مقطع ابتدایی شرکت می کنند. در مدارس ابتدایی آلمان، کودکان باید ۶ کلاس در طی روز هر کدام به مدت ۴۵ دقیقه را بگذرانند.‌

• مدارس متوسطه Weiterfuhrende Schulen

در سیستم آموزشی آلمان در مقطع متوسطه، دو مرحله برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.‌ مرحله اول متوسطه در بیشتر ایالت‌های آلمان از سنین ۱۰ الی ۱۵ سالگی بوده و کاملا اجباری است. مرحله دوم متوسطه در نظام آموزشی آلمان تا سنین ۱۸ سالگی ادامه داشته و کاملاً اختیاری می‌باشد. در این دوره دانش آموز برای ورود به دانشگاه تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

مدارس متوسطه در کشور آلمان برای دانش آموزان به دو صورت خصوصی و دولتی موجود می‌باشد، در جدول زیر انواع مدارس متوسطه این کشور توضیح داده شده است:

مدرسه

سطح

توضیحات

   Grundschul

ابتدایی  در این مدارس ۴ سال از مقاطع ابتدایی گذرانده می‌شود.
   Gymnasium

متوسطه کلاس 5 الی 13

این مدارس برای گذراندن دوران تحصیلی دانش آموزان تا ۱۸ سالگی دایر شده و در این مدارس دانش آموزان با گرفتن مدرک Abitur می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های آلمان شرکت کنند.

 

   Gesamtschule

 متوسطه کلاس 5 الی 13

در این مدرسه جامع سطوح مختلف آموزشی تا سنین ۱۶ سالگی گذرانده می‌شود.

 

   Hauptschule

متوسطه کلاس 5 الی 9

در این مدارس تمام آموزش‌های حرفه‌ای برای ورود به دانشگاه تدریس می‌شود.

 

   Realschule

متوسطه کلاس 5 الی 10

در این مدارس تمام آموزش‌های فنی حرفه‌ای برای ورود به دانشگاه‌های خاص ارائه می‌شود.

 

 Fachoberschule

 متوسطه کلاس 11 الی 13

در این مدارس برای ورود به دانشگاه‌های علمی کاربردی حدود ۲ سال فرد آموزش دیده تا گواهی Mittlerer Schulabschluss را کسب کند.‌

 

  Berufsschule متوسطه کلاس 11 الی 13

در این مدارس تمامی آموزش‌های لازم برای ورود به یک حرفه به دانش آموز داده شده تا بتواند آمادگی لازم را برای حرفه موردعلاقه خود به دست آورد.

تحصیل در مدارس آلمان

چه مدارسی در سیستم آموزشی آلمان موجود است؟

در نظام آموزشی آلمان می‌توانید کودک را در یکی از مدارسی بین المللی، دولتی و خصوصی ثبت نام کنید. تا سن ۱۰ سالگی تمامی کودکان در مقطع ابتدایی تحصیل کرده و بعد از آن با توصیه معلمان، نمرات تحصیلی و نظر والدین خود در یکی از مدارس متوسطه به ادامه تحصیل می‌پردازند که عبارتند از:

• مدارس بین المللی

این مدارس به نوعی موسسات خصوصی در کشور آلمان محسوب می‌شوند که برای مهاجران جهت ادامه تحصیل تاسیس شده‌اند. در مدارس بین المللی شاهد استانداردهای آموزشی فوق العاده بالا و امکانات بی‌نظیر خواهید بود. در مدارس بین المللی آلمان بیشتر کلاس‌ها به زبان انگلیسی آموزش داده شده و در برخی از آنها از زبان‌های اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی یا فرانسوی نیز برای آموزش استفاده می‌کنند.

• مدارس مذهبی

تعدادی از مدارس در کشور آلمان با بودجه دولت تاسیس شده که معمولاً در آن مذاهب خاصی از کشور آلمان و مسیحیان به تحصیل مدارسی نیز برای یهودیان و مسلمانان نیز در کشور آلمان موجود می‌باشد. دانش آموزان در مدارس مذهبی آلمان در حوزه های یهودیت، پروتستان و کاتولیک دانش می آموزند.

• مدارس METHOD

در این مدارس با روش‌های متمایزی به آموزش کودکان می‌پردازند و هدف آنها پرورش و رشد کودکان مستقل می‌باشد. در این مدارس مهارت‌های خلاقانه به کودکان آموزش داده شده و تمام مراحل یادگیری بر عهده خود آنها گذاشته می‌شود.

ادامه تحصیل مهاجرین در سیستم آموزشی آلمان

تمام مهاجرین می‌توانند در نظام آموزشی آلمان به شکل رایگان یا خصوصی به ادامه تحصیل بپردازند. سیستم آموزشی آلمان در سراسر جهان جزو برترین‌ها محسوب می‌شود و افراد زیادی علاقه به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس این کشور دارند.

برای ثبت نام فرزند خود بعد از مهاجرت به کشور آلمان باید مدارکی را آماده کنید که شامل فرم ثبت نام، شناسنامه محصل، شناسه شخصی والدین و گواهی معاینه توسط پزشک کودکان می باشد.

تحصیلات عالی در سیستم آموزشی آلمان

تحصیلات عالی در سیستم آموزشی آلمان

در کشور پیشرفته و توسعه یافته آلمان می‌توانید در هر سطوح و زمینه‌ای در یکی از دانشگاه‌های شناخته شده آن تحصیل کنید و از این نظر در سراسر دنیا شهرت دارد. به طور کلی سه نوع دانشگاه در این کشور برای دانشجویان وجود دارد که عبارتند از:

• دانشگاه‌های آکادمیک

تمامی دروس تخصصی و تئوری هر رشته دانشگاهی در این دانشگاه‌های آلمان توسط بهترین اساتید آموزش داده می شود. دانشجو تا مقطع دکترا می‌تواند در این دانشگاه‌های آکادمیک به تحصیلات خود ادامه بدهد.

• دانشگاه‌های علمی کاربردی

در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور آلمان بیشتر بر روی تمرینات حرفه‌ای و جنبه‌های یادگیری هر رشته تمرکز دارند. دانشجویان در حوزه‌های مختلف شامل پزشکی، تجارت، مددکاری اجتماعی و فناوری در این موسسات آموزش می‌بینند.

• دانشکده‌های هنر و موسیقی

در این موسسات افراد علاقمند به موسیقی و هنر در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و تحت نظر برترین اساتید آموزش می بینند.‌

سخن آخر

تمامی مهاجرین در کشور آلمان وظیفه دارند تا کودکان خود را در یکی از مدارس دولتی یا خصوصی ثبت نام کنند تا بر اساس نظام آموزشی آلمان تمام مقاطع مورد نیاز را برای ورود به دانشگاه بگذرانند. امکان تحصیل برای فرزندان مهاجرین در کشور آلمان با امکانات عالی و سیستم آموزشی بی‌نظیر فراهم شده و می‌توانند در مدارس بین‌المللی با تدریس خصوصی به زبان انگلیسی ثبت نام کنند.