...
Search
Close this search box.

دوره زبان در آلمان

دوره زبان آلمانی

دوره زبان در آلمان

فرانسوی، زبانی برای رمانتیک‌بودن است. زبان اسپانیایی هم در بسیاری از نقاط کاربرد دارد. فکر می‌کنیم لزومی هم به گفتن از مزایای تسلط به زبان انگلیسی وجود ندارد! این زبان‌ها عالی هستند؛ اما زبان‌های ضعیف‌تر (زبانی‌هایی که تعداد کمتری از انسان‌ها در کره زمین با آن صحبت می‌کنند) را نادیده نگیرید… آلمانی! یادگیری زبان آلمانی مزایای بسیار زیادی دارد. تحصیل یا اشتغال در آلمان شما را در مسیر همواری و رو‌به‌رشدی از زندگی قرار می‌دهد. شما می‌توانید زبان آلمانی را در کشور آلمان بیاموزید و غذاهای شگفت‌انگیز و فرهنگ باورنکردنی مردم آنجا را تجربه کنید. علاوه‌بر‌این، گذارندن دوره زبان در آلمان این امکان را به شما می‌دهد که شهروندان محلی و آداب و رسوم آن‌ها را بهتر از هر کسی بشناسید. شما هر روز آلمانی را در آلمان می‌آموزید و هر آنچه را که یاد می‌گیرید بلافاصله در زندگی روزمرۀ خود اجرا می‌کنید. چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد؟! پس برای آشنایی با دوره های زبان آلمانی در آلمان با ما همراه باشید تا شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

دوره‌های زبان آلمانی در آلمان

آیا می‌توانم برای دوره‌های زبان آلمانی در آلمان، ویزا دریافت کنم؟

اصولاً همه می‌توانند برای دوره زبان در آلمان ویزا بگیرند. علاوه‌براین، دانشجویان برخی از کشورها حتی برای شرکت در دورۀ زبان آلمانی در آلمان، نیازی به دریافت ویزا ندارند! در مجموع، می‌توان بین سه گروه از کشورها براساس نیاز به ویزا و اجازه اقامت برای ویزای دوره زبان آلمانی تمایز قائل شد:

  1. کشورهایی که شهروندان آن‌ها برای گذراندن دورۀ زبان آلمانی نیازی به ویزا و اجازۀ اقامت ندارند. به‌عنوان‌مثال، کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، در این دسته قرار می‌گیرد.
  2. کشورهایی که شهروندان آن‌ها نیازی به ویزا ندارند؛ اما به اجازۀ اقامت نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال، ایالات متحدۀ آمریکا و بریتانیا.
  3. کشورهایی که شهروندان آن‌ها هم به ویزا و هم به اجازۀ اقامت نیاز دارند؛ مثلاً ایران، چین و هند.

ویزای دوره زبان آلمانی چیست؟

ویزای دوره زبان در آلمان (Visum zum Sprachkurs) نوعی ویزا است که در صورت تمایل به شرکت در دورۀ فشردۀ زبان آلمانی در آلمان و اخذ نامۀ پذیرش، می‌توانید آن را دریافت کنید. دوره‌ای که حق دریافت ویزای دوره زبان آلمانی را می‌دهد، باید در ماه‌های پیش رو برگزار شود و دارای ارائۀ حداقل 18 ساعت درس در هفته باشد. دوره‌های آخر هفته یا دوره‌های عصرگاهی، برای دریافت ویزا کافی نیستند و شما را واجد شرایط دریافت ویزای زبان نمی‌کنند. علاوه‌براین، دورۀ زبان واجد شرایط، باید با هدف تجهیز شما به مهارت‌های پیشرفته آلمانی باشد و باید از نظر زمانی هم محدود باشد.

البته همه چیز را باهم قاطی نکنید! دو نوع دوره زبان در آلمان وجود دارد. در نوع اول، پس‌از اتمام دوره، تحصیلات اصلی شما شروع می‌شود؛ بنابراین این دوره‌ها، به‌عنوان یک دورۀ زبان مقدماتی برای تحصیل شناخته می‌شوند. نوع دوم، فقط یک دورۀ فشردۀ یادگیری زبان است که قرار نیست شما را برای حضور در یک برنامۀ تحصیلی در آلمان آماده کند.

حال بیایید به تفاوت‌های کلیدی بین این دوره‌ها بپردازیم. برای دورۀ مقدماتی زبان آلمانی (نوع اول)، شما نیاز به ویزای دانشجویی دارید؛ زیرا پس‌از اتمام آن دوره، تحصیلات خود را در یک موسسۀ آموزش عالی در آلمان ادامه خواهید داد. بنابراین؛ پذیرش دوره‌های زبان آلمانی در آلمان از نوع اول با ویزای دانشجویی انجام می‌شود.

در مورد نوع دوم، شما نیاز به ویزای ویژۀ دورۀ زبان آلمانی دارید. اگر می‌خواهید پس‌از گذراندن این دورۀ فشرده در آلمان تحصیل کنید، باید به کشور خود بازگردید و برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

دوره زبان در آلمان برای آمادگی برای تحصیل

ممکن است یکی از موسسات آموزش عالی به استاندارد خاصی از مهارت در زبان آلمانی به‌عنوان شرط پذیرش شما، نیاز داشته باشد. اگر قبلاً در یک دورۀ تحصیلی تمام‌وقت پذیرفته شده‌اید؛ اما برای آمادگی تحصیل مجبور به شرکت در یک دورۀ زبان هستید، می‌توانید در این نوع دورۀ زبان شرکت کنید.

همچنین تحت شرایط خاصی می‌توان حتی بدون اخذ پذیرش قبلی برای دورۀ تحصیلی تمام‌وقت، به‌منظور شرکت در دورۀ زبان، وارد آلمان شد:

  • این دورۀ زبان می‌بایست شما را برای کسب نمرات لازم آزمون مهارت زبان، که برای پذیرش تحصیلی ضروری است آماده کند.
  • مؤسسۀ آموزش تکمیلی باید تأیید کند که سایر شرایط مربوط به پذیرش در دورۀ تحصیلی (پذیرش مشروط) رعایت شده است.

لطفاً توجه داشته باشید که شما مجاز به کار در طول دورۀ زبان خود نخواهید بود؛ بنابراین معیشت شما در آلمان باید از قبل تضمین شده باشد.

دوره زبان آلمانی

آموزشگاه‌های زبان آلمانی معروف در این کشور

برای گذراندنِ دوره زبان در آلمان و در شهر برلین و سایر شهرهای این کشور، آموزشگاه‌های بسیاری وجود دارند که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

موسسۀ آموزش بین‌المللی دانشجویان خارج از کشور (IES)

IES به افراد تازه‌کار می‌آموزد که چگونه نیازهای اساسی روزمره را با دیگران در میان بگذارند؛ اما آیا مهارت‌های پیشرفتۀ زبان آلمانی دارید؟ می‌توانید در دوره‌های Emerging Independent Abroad آن‌ها ثبت‌نام کنید و در مورد موضوعات مختلفی بحث و زبان‌های محاوره‌ای را به زبان آلمانی تمرین کنید.

شورای تبادل آموزشی بین‌المللی (CIEE)

فرهنگ آلمان را از طریق یکی از شش مسیر آکادمیک بیاموزید و سپس آن را با دوره‌های فشردۀ آلمانی ترکیب کنید. CIEE کلاس‌های مبتدی را برای درک فرهنگی و مهارت‌های زبانی اولیه ارائه می‌دهد. افراد، با سطح بالاتر می‌توانند در دوره‌هایی ثبت‌نام کنند که موضوعاتی مانند اخبار آلمانی و موسیقی به آن‌ها آموزش داده می‌شود. اگر دوره زبان را با CIEE پیگیری می‌کنید، لازم نیست تحصیل شما در برلین به پایان برسد. شما می‌توانید در یکی دیگر از پردیس‌های CIEE در لندن، رم، پاریس، مادرید یا کیپ‌تاون به تحصیلتان ادامه دهید.

مدرسه میدلبری

با بیش از 100 سال برگزاری دوره‌های فشرده آلمانی، مدرسۀ Middlebury به‌خوبی در سراسر جهان شناخته شده است. شما این فرصت را خواهید داشت که درحین تحصیل در این مدرسه، کارآموزی کنید یا در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت کنید. شما به‌عنوان یک دانشجوی میدلبری، تعهدی را امضا می‌کنید که خود را متعهد به مطالعات زبانی و غوطه‌ورشدن در فرهنگ آلمانی خواهید کرد. برای این برنامه، شما باید حداقل شش ترم دوره‌های آلمانی در سطح کالج را گذرانده باشید.

هزینه دوره زبان آلمانی

پردیس GLS برلین

GLS Campus Berlin، یکی از بهترین آموزشگاه‌های زبان آلمانی در آلمان، و نقطه‌ای برای کسب تجربه‌های سازنده و هیجان‌انگیز در تسلط بر زبان آلمانی است. با گزینه‌های مختلف اقامت در پردیس، که از خوابگاه تا استودیوهای خصوصی را در بر می‌گیرد، ممکن است متوجه شوید که هرگز نمی‌خواهید آنجا را ترک کنید.

Junior Year in Munich (JYM)

برای پذیرش دوره های زبان آلمانی در آلمان چه جایی بهتر از دانشگاه شماره 1 این کشور؛ یعنی LMU مونیخ سراغ دارید؟ البته برای ثبت‌نام، حداقل به دو سال کلاس زبان آلمانی در سطح کالج نیاز دارید. البته سطح زبان آلمانی شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مشخص شود در کدام سطح از کلاس‌ها شرکت کنید. تاکنون فارغ‌التحصیلان JYM، به مشاغل بین‌المللی موفقی ادامه داده‌اند و حتی برای تحصیلات تکمیلی به آلمان بازگشته‌اند. همۀ دوره‌ها در اینجا، به زبان آلمانی تدریس می‌شود تا از غوطه‌ورشدن کامل شما در فرهنگ و زبان آلمانی اطمینان حاصل گردد.

سخن پایانی

وقتی در یک دوره زبان در آلمان شرکت می‌کنید، مهارتی را یاد می‌گیرید که می‌توانید به‌خوبی از آن در دنیای واقعی استفاده کنید. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، مشتریان آلمانی خود را با گفتگو به زبان مادری‌شان با خود همراه می‌کنید. اگر عاشق ادبیات هستید، آثار نویسندگانی مانند گوته و کافکا را بدون ازدست‌رفتن معنی در ترجمه کتابهایشان می‌خوانید. یادگیری زبان آلمانی در آلمان نه‌تنها مهارت‌های آلمانی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به شما امکان می‌دهد تا بینشی از زندگی روزمره و فرهنگ پرجنب‌وجوش آلمان داشته باشید.

 

منابع:

https://www.goabroad.com/articles/language-study-abroad/best-german-language-schools-in-germany

https://www.mygermanuniversity.com/articles/German-Language-Course-Visa

https://www.ef.com/wwen/pg/learn-language/german/germany/

https://www.bamf.de/EN/Themen/MigrationAufenthalt/ZuwandererDrittstaaten/Bildung/Sprachkurs/sprachkurs-node.html