...
Search
Close this search box.

تحصیل فوق لیسانس در کانادا

تحصیل فوق لیسانس در کانادا

تحصیل فوق لیسانس در کانادا 

کانادا نه‌تنها یکی از بازیگران اصلی در زمینۀ آموزش عالی است، بلکه هم‌اکنون میزبان بیش‌از ۲۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی نیز هست. با وجود مؤسساتی در سطح جهانی، نظام آموزشی برتر دانشگاهی، محیط چندفرهنگی و زیباترین مناظر طبیعی، محبوبیت دانشگاه‌های کانادایی در بین دانشجویان بین‌المللی با گذشت زمان همچنان در حال افزایش است. بدین ترتیب، به‌غیر از درخواست‌های فراوان برای شرکت در دوره‌های دکترای تخصصی، درحال‌حاضر تحصیل فوق لیسانس در کانادا هم به محبوبیت بسیاری رسیده است. مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند شانس شما را در بازار کار افزایش داده و پنجره‌های شغلی جدیدی را به رویتان باز کند. حال بیایید باهم بررسی کنیم که تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در کانادا چه الزاماتی دارد؟

چرا تحصیل فوق لیسانس در کانادا محبوب شده است؟

در ادامه، لیستی مختصر از مزایای گذراندن دورۀ کارشناسی ارشد در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی ارائه شده است:

  • چشم‌انداز بین‌المللی: بیش‌از 200 ملیت توسط هیئت دانشجویی در کانادا نمایندگی می‌شوند. در کل، جامعۀ کانادایی، به‌دلیل تنوع و بردباری‌اش معروف است.
  • سرمایه گذاری در آموزش: کانادا یکی از بالاترین بودجه‌های دولتی برای آموزش عالی را در بین کشورهای OECD دارد و بدین ترتیب کیفیت بالای برنامه‌های کارشناسی ارشد خود را تضمین می‌کند.
  • دوزبانگی: کانادا دارای دو زبان رسمی (انگلیسی و فرانسوی) و یک جمعیت چندفرهنگی است. این موضوع، فرصتی را برای یادگیری یک زبان جدید به دانشجویان ارائه می‌دهد!
  • فرصت‌های کاری پس‌از تحصیل: مجوزهای کار پس‌از تحصیل این امکان را به شما می‌دهند که پس‌از فارغ‌التحصیلی، به مدت مشابه برنامۀ تحصیلی خود، در کانادا بمانید.
  • کیفیت زندگی: استاندارد زندگی در کانادا بسیار بالا است و این کشور به‌عنوان یک محیط امن و پایدار برای تحصیل شناخته می‌شود.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا 

کانادا با دانشگاه‌های معروف و برنامه‌های متنوع، مقصدی مورد علاقه برای ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. در ادامه، برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا لیست شده‌اند:

  • دانشگاه تورنتو؛
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا؛
  • دانشگاه مک گیل؛
  • دانشگاه آلبرتا؛
  • دانشگاه مک مستر؛
  • دانشگاه واترلو؛
  • وسترن یونیورسیتی؛
  • کوئینز یونیورسیتی؛
  • دانشگاه اتاوا؛
  • دانشگاه کلگری (Calgary).

در این بین، دانشگاه‌های تورنتو، مک‌گیل و بریتیش کلمبیا در سال 2024 به‌ترتیب، رتبه‌های 21 و 30 و 34 را از رنکینگ جهانی QS کسب کرده‌اند. 

شرایط تحصیل در کانادا فوق‌لیسانس

الزامات و شرایط تحصیل در کانادا فوق‌لیسانس

برای اپلای‌کردن برنامه‌های کارشناسی ارشد در کانادا، باید واجد شرایط خاصی باشید. این شرایط بسته به نوع رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید کمی متفاوت است. بااین‌حال، برخی از شرایط ضروری برای تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی به شرح زیر است:

  1. مدرک کارشناسی؛
  2. آزمون مهارت زبان انگلیسی؛
  3. نمرات GMAT/GRE؛
  4. تجربۀ کاری؛
  5. پاسپورت و ویزا.

مدرک کارشناسی

مدرک کارشناسی در رشته مربوطه از یک مؤسسه معتبر، یکی از مهم‌ترین شرایط برای ادامۀ تحصیل فوق لیسانس در کانادا است. دانشگاه‌های برتر، حداقل نمرۀ 6.0 یا بالاتر از CGPA را برای پذیرش در برنامه‌های کارشناسی ارشد خود درخواست می‌کنند.

آزمون مهارت زبان انگلیسی

برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای دانشجویان ایرانی یا سایر کشورهای غیرانگلیسی زبان، کسب نمرۀ لازم از یکی از آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی ضروری است. آزمون‌های پذیرفته‌شده توسط کالج‌های برتر کانادایی عبارت‌اند از IELTS، TOEFL، PTE، CAEL، و غیره:

  • حداقل 6.5 – 7.5 برای آیلتس؛
  • 85 – 90 برای تافل؛
  • 55 – 65 برای PTE؛
  • 60 – 70 برای CAEL.

نمرات GMAT/GRE

یکی دیگر از معیارهای واجدشرایط‌بودن برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا، نمرات GMAT و GRE هستند. البته این نمرات به‌طور خاص برای دوره‌هایی مانند MBA، MIM، MSc Finance و … لازم هستند. نمرۀ GMAT مورد نیاز برای دانشگاه‌های برتر کانادا عموماً 650 و بالاتر است.

تجربه کاری

برخی از برنامه‌های کارشناسی ارشد در کانادا برای اخذ پذیرش، نیاز به تجربۀ کاری مرتبط دارند. این امر به‌طور عمده برای دوره‌هایی در سطح متخصص مانند MBA، ضروری است.

پاسپورت و ویزا

پاسپورت معتبر و ویزای دانشجویی برای همۀ دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در هر رشته‌ و هر دانشگاهی در کانادا ضروری است. به خاطر داشته باشید که حداقل 3 ماه قبل از تاریخ مورد انتظار سفر، برای ویزای دانشجویی کانادا اقدام کنید.

 

مشاغل بعد از کسب مدرک کارشناسی ارشد در کانادا

بازار کار کانادا به‌دلیل وجود تقاضای زیاد برای متخصصان ماهر شناخته شده است و به‌همین‌دلیل برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی بسیار مطلوب است. پس‌از پایان تحصیل، بسته به رشتۀ تحصیلی، شما می‌توانید گزینه‌های شغلی در بخش‌هایی مانند فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، مهندسی، مالی، تجارت و موارد دیگر را بررسی کنید. فارغ‌التحصیلان ممکن است پوزیشن‌های کاری بسیار خوبی را در شرکت‌های چندملیتی، سازمان‌های دولتی و مؤسسات تحقیقاتی پیدا کنند یا خود اقدام به سرمایه گذاری کنند. نتورکینگ، دوره‌های کارآموزی و استفاده از خدمات شغلی دانشگاهی در طول تحصیل نیز می‌توانند چشم‌انداز شغلی شما را افزایش دهند. در ادامه، برخی از پوزیشن‌های شغلی محبوبی که فارغ‌التحصیلان دورۀ کارشناسی ارشد اغلب در کانادا دنبال می‌کنند آورده شده است:

  • تحلیلگر کسب‌وکار؛
  • مدیر پروژه؛
  • دانشمند داده (دیتا ساینتیست)؛
  • مهندس نرم‌افزار؛
  • تحلیلگر مالی؛
  • مدیر بازاریابی؛
  • مدیر منابع انسانی؛
  • دانشمند پژوهشگر؛
  • مدیر بهداشت‌ودرمان؛
  • مشاور محیط زیست.

مجوز کار پس‌از فارغ التحصیلی در فوق‌لیسانس در کانادا

کانادا یک انتخاب محبوب برای دانشجویانی است که به‌دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. یکی از عوامل کلیدی که در جذابیت آن نقش دارد، شرایط کار امیدوارکنندۀ پس‌از تحصیل، در این کشور است. با اخذ مجوز کار کانادا، دانشجویان می‌توانند تجربیات کاری ارزشمندی در این کشور به دست آورند، رزومۀ خود را افزایش دهند و فرصت‌هایی برای اشتغال جهانی ایجاد کنند. این مجوز کار به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا حداکثر چهار سال پس‌از اتمام مدرک تحصیلی خود (PG) به‌صورت تمام وقت در کانادا کار کنند. این یک فرصت ارزشمند برای رشد شغلی در یک بازار کار متنوع و پررونق است.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق‌لیسانس

هزینه تحصیل فوق‌لیسانس در کانادا به رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، نوع سبک زندگی، انتخاب محل اقامت و همچنین شهر شما بستگی دارد. با این حال، شما می‌توانید با برنامه‌ریزی عاقلانۀ بودجه، هزینه‌های خود را کاهش دهید. برای این کار، می‌توانید در دسترس‌بودن بورسیه‌های تحصیلی با بودجه مناسب را بررسی کنید، به‌دنبال اقامتگاه‌های ارزان باشید یا از کارت دانشجویی خود برای دریافت تخفیف در مکان‌های مختلف استفاده کنید. همۀ این‌ها کمک می‌کنند تا دورۀ کارشناسی ارشد خود را در کانادا، با بودجۀ مناسب بگذرانید.

هزینۀ کلی تحصیل در کانادا را می‌توان به دو دستۀ شهریه‌ و هزینۀ زندگی تقسیم کرد.

هزینه‌های تحصیل

هزینۀ تحصیل در کانادا برای دانشجویان داخلی و خارجی متفاوت است و برای دانشجویان بین‌المللی، این هزینه‌ها بالاتر هستند. غیر از شهریه، دانشجویان بین‌المللی در کانادا باید هزینه‌های دیگری را نیز برای خدمات دانشجویی و سایر فعالیت‌های مربوط به دانشکده بپردازند. متوسط هزینۀ تحصیل فوق لیسانس در کانادا با توجه به قیمت دلار در زمستان 1402 (در حدود 52 هزار تومان)، چیزی در حدود 700 میلیون تا 3.5 میلیارد تومان در سال است.

خرج زندگی

هزینۀ زندگی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا، به سبک زندگی آن‌ها بستگی دارد. شما می‌توانید متوسط هزینه زندگی را حدود 350 تا 500 میلیون تومان در سال (با توجه به قیمت دلار در زمستان 1402) فرض کنید. اگر اقامت در محوطۀ دانشگاه را انتخاب کنید، اجارۀ شما حدود 120 تا 300 میلیون تومان در سال است، در حالی که هزینۀ مسکن خارج از دانشگاه حدود 300 تا 350 میلیون تومان در سال است.

سخن پایانی

با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تحصیل فوق لیسانس در کانادا ، بسیاری از دانشجویان به‌دنبال بورسیه‌های تحصیلی کانادایی برای اقامت و درس‌خواندن در این کشور هستند. خوشبختانه بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای کارشناسی ارشد در کانادا برای دانشجویان خارجی وجود دارد که بیشتر آن‌ها براساس شایستگی به دانشجویان اعطا می‌شوند. 

 

منابع:

https://yocket.com/blog/masters-ms-in-canada#top-10-universities-in-canada-for-masters

https://www.idp.com/india/study-in-canada/masters/

https://www.findamasters.com/guides/masters-study-in-canada/