...
Search
Close this search box.

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در ایالات متحده، کاری بسیار چالش‌برانگیز است؛ اما اگر اشتیاق آن را دارید و مایل هستید تا تلاش لازم را انجام دهید، قطعاً ارزشمند خواهد بود. پس‌از فارغ‌التحصیلی در رشته پزشکی در آمریکا، شما مهارت‌های لازم برای کمک به بیماران و ایجاد تغییر واقعی در زندگی آن‌ها را خواهید داشت. این موضوع به‌خودی‌خود ارزش ساعت‌ها کار سخت را دارد. دانشجویان بین‌المللی که دوست دارند به مردم کمک کنند و با تجربیات جدید و چالش‌برانگیز مواجه شوند، می‌توانند تحصیل پزشکی در ایالات متحده را در نظر بگیرند. این مسیر طولانی و سخت است؛ اما پاداش آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند در رشته پزشکی تحصیل کنند، شغلی مطمئن و پردرآمد است که می‌توانند به آن افتخار کنند! در واقع مثل همه‌ دنیا، پزشکی در آمریکا هم به‌عنوان شغلی با سطح اجتماعی بسیار بالا و درآمد فوق‌العاده خوب شناخته می‌شود. پس بیایید ببینیم ملزومات تحصیل پزشکی در آمریکا چیست؟

الزامات برای مدارس پزشکی آمریکایی که دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند

همان‌طور که گفتیم، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به تحصیل پزشکی بپردازند؛ اما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، برخی الزاماتی که دانشجویان ایالات متحده آن‌ها را رعایت نمی‌کنند، وجود دارند که شما به‌عنوان یک خارجی باید به آن‌ها پایبند باشید. در ادامه همه شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا را برای شما پوشش خواهیم داد.

شایستگی

قبل‌از پیشبرد درخواست خود، مطمئن شوید که واجد شرایط هستید. می‌توانید با تحقیق در مورد الزامات خاص مدرسه موردنظر، واجد شرایط‌بودن خود را بررسی کنید. به‌عنوان مثال، برخی از مدارک (ریز نمرات، دوره‌ها، دیپلم، و غیره) ممکن است در ایالات متحده معتبر نباشند. پس ممکن است لازم باشد مدارک خود را توسط یک موسسه معتبر تأیید کنید. در این صورت، مدرسه موردنظر شما اطلاعاتی در وب‌سایت خود یا AMCAS خواهد داشت تا به شما در مورد نحوه اعتبارسنجی اسناد خود راهنمایی بدهد. شایستگی شما ممکن است به تایید مدارک شما بستگی داشته باشد؛ بنابراین این مرحله را نادیده نگیرید.

ترنسکریپت‌ها 

همه دانشکده‌های پزشکی ایالات متحده که به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای آن‌ها درخواست می‌دهید، به ریز نمرات دانشگاهی شما نیاز دارند. AMCAS ترنسکریپت‌های بین‌المللی را نمی‌پذیرد و دوره‌هایی را که توسط مؤسسه‌ای در ایالات متحده یا کانادا تأیید نشده است، تأیید نمی‌کند. اگر ریز نمرات شما از یک مدرسه بین‌المللی است، باید دستورالعمل‌های موجود در وب‌سایت AMCAS را برای ورود به دوره‌های آموزشی و درخواست ریز نمرات دنبال کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام این کار، به وب‌سایت AMCAS مراجعه کنید.

بورسیه تحصیلی آمریکا

بورسیه‌ها و کمک‌های مالی برای تحصیل پزشکی در آمریکا

کمک مالی فدرال ممکن است به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در دسترس شما باشد. برای تأیید صلاحیت خود برای اسکالرشیپ‌های دانشجویی فدرال، می‌توانید به وب‌سایت فدرال کمک دانشجویی مراجعه کنید. توجه به معیارهای مختلف واجد شرایط‌بودن برای شهروندان غیرآمریکایی مهم است. وام‌ها و بورسیه‌های سازمانی ممکن است از طریق دانشکده پزشکی در دسترس شما باشند. بیشتر دانشجویان بین‌المللی از طریق مدرسه یا وام‌های خصوصی خود به این بودجه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. وب‌سایت‌های مدرسه موردنظر خود را برای اخبار در مورد بورسیه‌های دانشجویی بین‌المللی و فرصت‌های مالی بررسی کنید.

وضعیت شهروندی یا ویزا

شما برای تحصیل پزشکی در آمریکا باید وضعیت شهروندی یا ویزای خود را در درخواست دانشکده پزشکی خود مشخص کنید. اگر شهروند غیرآمریکایی هستید، برای تحصیل در ایالات متحده به ویزای دانشجویی نیاز دارید. قبل‌از درخواست، مطمئن شوید که مدارس هدف شما توسط برنامه دانشجویی و تبادل بازدیدکنندگان (SEVP) تایید شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اخذ ویزای دانشجویی، به صفحه ویزای دانشجویی وزارت امور خارجه ایالات متحده مراجعه کنید.

مهارت زبانی

تقریباً تمام دانشکده‌های پزشکی ایالات متحده نیاز به مدرک زبان انگلیسی دارند. اگر زبان اول شما انگلیسی نیست، باید آن را در برنامه AMCAS خود ذکر کنید. بیشتر مدارس یک آزمون مهارت زبان انگلیسی را به‌عنوان بخشی از درخواست شما درخواست می‌کنند. متداول‌ترین آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی در ایالات متحده عبارت‌اند از:

  • ارزیابی انگلیسی کمبریج (CAE)
  • سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS)
  • آزمون زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی (TOEFL)

حتماً در مورد مدارس موردنظر خود تحقیق کنید تا بفهمید کدام آزمون‌(ها) را می‌پذیرند.

MCAT برای دانشجویان بین‌المللی

بیشتر دانشکده‌های پزشکی ایالات متحده به‌عنوان بخشی از درخواست شما به نمره MCAT نیاز دارند. به‌طور کلی، شما باید نمره 509 یا بالاتر را هدف قرار دهید. با این حال، مدارس رقابتی‌تر به دنبال نمره MCAT نزدیک به 518 خواهند بود.

سایر اسناد برای تحصیل پزشکی در آمریکا

هر دانشکده پزشکی در آمریکا شرایط خاص خود را هم دارد. اطمینان حاصل کنید که الزامات واجد شرایط‌بودن برای مدارس موردنظر خود را به‌دقت مطالعه کرده باشید. اگر این کار را نکنید، ممکن است از شما خواسته شود که اسناد دیگری ارائه دهید.

بهترین دانشگاه های آمریکا در رشته پزشکی

بررسی بهترین دانشگاه های آمریکا در رشته پزشکی 

آخرین گزارش AAMC نشان می‌دهد که 48 دانشکده پزشکی از 155 دانشکده پزشکی معتبر در ایالات متحده دانشجویان بین‌المللی را در برنامه‌های خود می‌پذیرند. در این بین، بهترین دانشکده‌های پزشکی در ایالات متحده که دانشجویان بین‌المللی می‌پذیرند را به ترتیب در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

1. دانشکده پزشکی واگلوس دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک قرار دارد و یکی از برترین دانشگاه‌های این ایالت به حساب می‌آید. دانشگاه کلمبیا گزارش می‌دهد که 36 درصد از 31077 دانشجوی آن خارجی هستند. برای درخواست یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشکده پزشکی Vagelos دانشگاه کلمبیا، به وب‌سایت آن‌ها نگاهی بیندازید.

2. دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون

دانشگاه بوستون در رتبه دوم لیست ما، مجموعا 24.8 درصد از دانشجویان آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. Boston med دارای سابقه طولانی در تحقیقات پزشکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون یا درخواست پذیرش برای تحصیل در آن، به این لینک مراجعه کنید.

3. دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد

24.6 درصد از کل جمعیت دانشجویی دانشکده پزشکی استنفورد که یک هدف شناخته شده برای دانشجویان درجه یک است را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. استنفورد در رتبه چهارم در تحقیق در رتبه‌بندی جهانی US News، به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک دانشکده پزشکی درجه یک در نظر گرفته می‌شود. برای درخواست در استنفورد، به الزامات درخواست آن نگاهی بیندازید.

این سه مدرسه تنها آغاز راه هستند. بسیاری از دانشکده‌های پزشکی دیگر در ایالات متحده وجود دارند که دانشجویان بین‌المللی می‌گیرند. اگر کنجکاو هستید که آیا مدارس رویایی شما دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند یا خیر، شرایط پذیرش آنلاین آن‌ها را بررسی کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مدارسی که دانشجویان بین‌المللی می‌پذیرند، به وب‌سایت AAMC مراجعه کنید.

تخصص پزشکی در آمریکا

شرایط ادامه تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

طرح کلی تحصیل پزشکی در آمریکا به صورت زیر است:

  1. مدرسه پزشکی (Medical school)؛
  2. اینترنشیپ (Internship)؛
  3. رزیدنسی (Residency)؛
  4. فلوشیپ (Fellowship)؛
  5. گواهی هیئت مدیره (Board certification)؛
  6. آموزش مداوم پزشکی (Continuing Medical Education).

در طول آخرین سال تحصیلات پزشکی، دانشجویان برای رزیدنتی در رشته تخصصی انتخابی خود اقدام می‌کنند. در واقع هر یک از تخصص‌های پزشکی، برنامه درسی مخصوص به خود را ایجاد کرده است که مدت و محتوای دوره‌های رزیدنتی لازم برای تمرین در آن تخصص را مشخص می‌کند.

بسیاری از رشته‌های بسیار تخصصی نیز نیاز به آموزش رسمی فراتر از رزیدنتی دارند و بنابراین وارد دوره فلوشیپ می‌شوند. نمونه‌هایی از این موارد عبارت‌اند از قلب، غدد درون‌ریز، انکولوژی پس از طب داخلی، جراحی قلب، جراحی کودکان، انکولوژی جراحی پس از جراحی عمومی و…، که از پردرآمدترین تخصص های پزشکی در آمریکا هستند.

پزشک یا جراحی که دوره رزیدنتی و احتمالاً فلوشیپ خود را گذرانده و در حال انجام تخصص خود است به‌عنوان پزشک معالج (attending physician) شناخته می‌شود. پزشکان پس از آن باید امتحانات کتبی و شفاهی در تخصص خود را بگذرانند تا بتوانند گواهی هیئت مدیره را دریافت کنند. آموزش مداوم پزشکی (CME) هم به فعالیت‌های آموزشی طراحی شده برای پزشکان شاغل اشاره دارد. بسیاری از ایالت‌ها برای حفظ مجوز خود، پزشکان را ملزم به کسب مقدار مشخصی از اعتبار CME می‌کنند. پزشکان می‌توانند اعتبار CME را از انواع فعالیت‌ها، از جمله شرکت در رویدادهای زنده، انتشار مقالات بررسی شده و تکمیل دوره‌های آنلاین دریافت کنند. شورای اعتباربخشی برای آموزش مداوم پزشکی (ACCME) تعیین می‌کند که چه فعالیت‌هایی برای CME واجد شرایط هستند.

 

سخن پایانی

اگرچه تحصیل پزشکی در آمریکا رویای بسیاری از افراد مختلف در سرتاسر جهان است؛ اما بیشتر دانشکده‌های پزشکی در ایالات متحده بسیار گران هستند و پذیرش در آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز است. در واقع تحصیل پزشکی در آمریکا جزو گران‌ترین رشته‌های دنیاست. با توجه به اینکه کمک مالی برای دانشجویان بین‌المللی اغلب بسیار نادر است، داوطلبان باید ثابت کنند که حدود ۲۵ هزار دلار در سال درآمد دارند. همچنین بیشتر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی که دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند، خصوصی هستند و شهریه سالانه آن‌ها حدود ۴۰ هزار دلار است. 

 

منابع:

https://medicalstudyguide.com/medicine-in-usa.html

https://www.inspiraadvantage.com/blog/how-to-get-into-u-s-medical-schools-as-an-international-student

https://www.internationalstudent.com/study-medicine/